7 vragen aan de kapitein

Als je kinderen vraagt wat zij willen worden als ze later groot zijn, is het antwoord vaak: ‘Kapitein!’. De droom om op een indrukwekkend schip over oceanen te varen is al lang een populaire carrièrekeuze, maar het is slechts voor enkelen weggelegd.

Twee van die mensen die het is gelukt zijn Ingimar Tór Thomsen, kapitein van KING SEAWAYS en Jesper Bern, kapitein van PRINCESS SEAWAYS. Beiden varen van IJmuiden naar Newcastle en wij hebben ze 7 vragen gesteld.

     

   Kapitein Jesper Bern            Kapitein Ingimar Tór Thomsen

Hallo! Heel erg bedankt dat u de tijd genomen heeft om een paar vragen te beantwoorden. Dan beginnen we maar gelijk met de eerste vraag: Waarom zijn jullie kapitein geworden?

Kapitein Ingimar Tór Thomsen:

Ik kom van de Færøer eilanden waar ik in een klein dorp dicht bij de zee woonde. Van jongs af aan is het altijd al mijn droom geweest om zeevaarder te worden.

Mijn carrière op zee begon ik als matroos op vissersboten van de Færøer eilanden, vissen rond de Færøer, de Barentsz-zee, Newfoundland, Groenland, IJsland en de Azoren.

Na de zeevaartschool in 1998 begon ik als officier op een kustvaarder, varend tussen havens aan de oostkust van de VS. In 2000 had ik het geluk om bij een geweldig bedrijf te mogen komen werken, DFDS, en daar begon ik mijn weg naar boven te werken. Van 2006 tot 2010 werd ik geheadhunt om te werken op de Færøer eilanden en voer ik op de Norrøna, een ferry die vaart tussen Færøer Eiland, IJsland, Noorwegen en Denemarken.

In 2010 kwam ik weer terug bij DFDS en nu vaar ik als Kapitein op King Seaways. Ik hou echt van mijn baan.😊’

Kapitein Jesper Bern:

‘Daar kan ik nog weinig aan toevoegen. Ik had het geluk om kapitein te worden toen een oudere kapitein met pensioen ging. Sindsdien ben ik niet meer weg te denken van de brug.’

Naast de vele taken die u op de brug staan te wachten, hoe ziet een typische dag als kapitein aan boord eruit?

De kapiteins vertellen ons dat de dag begint met een glas versgeperste jus d’orange en een kleine meeting met de officieren. Vervolgens begint de aankomstmanoeuvre en wanneer het schip veilig is aangemeerd, moeten er wat administratieve werkzaamheden worden verricht.

Eén keer per week vindt een veiligsheidsoefening plaats voor de gehele crew, dan oefent de crew het gebruik van reddingsboten, reddingsvlotten, een brandoefening etc.

‘Als kapitein ben je ook verantwoordelijkheid voor het welzijn van alle crewleden, dus als er een probleem is met betrekking tot het Maritiem Arbeidsverdrag (MLC), dan moeten wij ervoor zorgen dat dat z.s.m. wordt opgelost.

Tegen de avond gaan we over naar de vertrekmanoeuvre. Wanneer het schip veilig op weg is naar de haven van bestemming, dan verwerk ik wat papierwerk en kan ik wat relaxen voor de tv, ga ik naar de sportschool of gewoon even kletsen met mijn buren. 😊’

Zo’n werkdag als kapitein hangt ook erg af van de weersomstandigheden en de passagiers. ’s Winters brengt een kapitein meer tijd door op de brug, terwijl ’s zomers de prioriteiten vooral liggen bij passagier gerelateerde zaken, vertellen beide kapiteins.

Is het voor passagiers mogelijk om de brug te bezoeken?

‘De brug is het commandocentrum, dus eigenlijk het brein, van het schip’, legt kapitein Thomsen met een glimlach uit. ‘Daarom is het een afgesloten gebied en helaas wegens veiligheidsredenen niet toegankelijk.

Hebben jullie toestemming om stellen te trouwen? Zo ja, hebben jullie ooit een stel getrouwd bij DFDS?

‘Nee, daar hebben we al lange tijd geen toestemming meer voor’, antwoordt Jesper Bern. ‘Echter, een collega van mij heeft enkele jaren geleden tijdens een kerstvakantie een stel van de bemanning getrouwd. Als een stel officieel getrouwd is, dan mag de Kapitein een onofficiële ceremonie aan boord houden. Maar alleen als het bedrijf daar toestemming voor geeft.

Op welke andere routes hebben jullie gevaren?

Toevallig hebben beide kapiteins dezelfde routes gevaren:

  • Kopenhagen – Oslo
  • Cuxhaven – Immingham
  • Göteborg – Harwich
  • Göteborg – Kristiansand – Newcastle
  • Esbjerg – Harwich

Wat maakt werken bij DFDS speciaal voor jullie?

Voor beiden is het een belangrijk aspect dat DFDS hen het gevoel geeft dat ze ‘lid zijn van de familie’ en de manier waarop zaken worden behandeld. Kapitein Thomsen vervolgt: ‘Bij DFDS werken we 1/1, dat betekent dat we even lang aan boord zijn als dat we thuis zijn. Dat maakt het erg makkelijk om thuis dingen te plannen, zoals op vakantie gaan met je gezin. Op deze manier is werk en privé goed te combineren.’

Kapitein Bern: ‘Voor mij is DFDS een geweldige plek om te werken, omdat werknemers veel verantwoordelijkheid krijgen. Bovendien is het een groeiend bedrijf met veel kansen.’

Tot slot komen we bij de laatste vraag: wat is jullie mooiste ervaring aan boord tijdens een overtocht?

Beide kapiteins moeten even nadenken over deze vraag en zijn het erover eens dat er veel mooie overtochten zijn op de verschillende routes en dat het moeilijk is om er maar één te kiezen. De overtochten bij goed weer en gelukkige passagiers zijn toch wel de mooiste overtochten en beiden hopen op nog veel meer van dat soort overtochten!

Voor kapitein Thomsen is er wel één oversteek op PEARL SEAWAYS die in zijn geheugen staat gegrift:

‘Op een ochtend waren we op weg naar Oslo, toen ik plotseling naar een hut werd geroepen waar een vrouw een hartaanval had gekregen. Toen ik bij de hut kwam, realiseerde ik mij dat ze geen hartslag had en dat ze niet ademde. Een vriend van de vrouw, een gepensioneerde dokter, en ik, begon haar te reanimeren. Na een paar minuten slaagde ik er met de hulp van haar vriend in om haar weer bij bewustzijn te krijgen… Ze begon te ademen en haar hartslag kwam terug. Ondertussen hadden mijn collega’s de kustwacht gebeld en kwam er een Zweedse helikopter met een dokter. De vrouw is toen met de helikopter naar een ziekenhuis in Oslo gebracht.

Ik besefte pas wat er was gebeurd toen ik terug was in mijn hut. Twee dagen later werd ik gebeld door haar vriend, de gepensioneerde dokter, om me te bedanken namens de vrouw en haar man. Tot op de dag van vandaag word ik erdoor geraakt als ik terugdenk aan die dag.’

Wij willen onze kapiteins nogmaals hartelijk bedanken voor de uitgebreide antwoorden waarmee we een goed inzicht hebben gekregen in het werk van een echte kapitein!

Heb je na het lezen van deze verhalen ook zin om aan boord van een van onze schepen te gaan? Meer informatie over onze routes en aanbiedingen vind je hier.

VAAR MEE MET DFDS ▸


1 Reactie Schrijf een reactie

  1. Leuk artikel,zijn vaak met de King Seaways gereisd naar mijn familie in Engeland.Dit schip heeft onze voorkeur .Fijne sfeer en rust in de hut die wij kiezen. Ga zo door !

Geef een reactie