Zodra ik de Princess Seaways in de haven van IJmuiden zie liggen, begint bij mij al het reizigersgevoel. Het woord vakantie gebruik ik hier bewust niet. Dat woord past meer bij een all-inclusive-hotel waar je je tijd vooral aan het zwembad met cocktails doorbrengt. Hé, niets mis mee hoor, maar ik ben meer een reiziger. Een ontdekker. Net zoals jij waarschijnlijk, anders kies je niet voor Groot-Brittannië. En de reis begint al op de boot, wat mij betreft.
Wie is de kapitein?
Maar wat gebeurt er ’s nachts aan boord als ik in mijn hut lig, verzonken in een diepe slaap? Wie is er verantwoordelijk voor de passagiers en de bemanning? Wie zorgt dat we veilig in Newcastle aan komen?
Voor dit blog mocht ik een kijkje nemen op de brug bij de Deense kapitein Danial Vang. Om 17.15 uur, vlak voor vertrek, zie ik de kalme kapitein rustig rondlopen tussen computerschermen en panelen. Hij legt me uit wat ik precies zie en wijst me aan waar het roer zit. Geduldig wacht hij nog op een bus die vertraging heeft en vol zit met passagiers voor de ferry. De buschauffeur heeft laten weten dat hij later kwam. In dit geval was het mogelijk om er nog op te wachten. Als hij van een bemanningslid over de radio hoort dat ze aan boord zijn, kunnen we vertrekken. Met chief officer Andreas overlegt hij iets in het Deens. De touwen gaan los en de loopbrug gaat in. “Now we’re ready to start the engines,” deelt de kapitein me met een glimlach mee. We zijn klaar om de motoren te starten.
Daar gaan we
“Yeah, now we’re sailing,” en hij luidt de scheepshoorn. Terwijl de instrumentale muziek door de luidsprekers schalt, voor de passagiers het teken dat we varen, loodst de kapitein ons langzaam van de kade af. Hij krijgt de mededeling dat er twee vrachtschepen naderen. Omdat zij de haven in komen, hebben ze voorrang. Op het computerscherm zien we ze ook duidelijk. De snelheid wordt vertraagd en als ze voorbij zijn, ligt de open zee op ons te wachten.
In geval van nood
Andreas, de eerste stuurman, schrijft een getal op een formulier. Als ik vraag waar dat voor is, legt hij me uit dat hij het aantal passagiers opschrijft in geval van evacuatie. Mocht dit aan de orde komen, dan weten ze hoeveel mensen er aan boord zijn voor een eventuele na telling. Hij wijst me een bord aan de muur aan waar ik namen en foto’s zie. Het is een schema met bemanningsleden die een taak hebben tijdens noodgevallen. Elke week is er een evacuatie-oefening.
24/7
Om 18.30 uur is de kapitein klaar om aan zijn avondeten te beginnen. Daarna doet hij kantoorwerk. Ook een kapitein heeft administratie te doen. De boot is dan in veilige handen van een andere stuurman. Danial is 24 uur per dag beschikbaar. Ook al ligt hij in zijn hut ’s avonds te slapen, als er iets opdoet, wordt hij wakker gemaakt. “Dat kan bijvoorbeeld in geval van dichte mist wel eens gebeuren,” vertelt hij me. “Veiligheid heeft de hoogste prioriteit. De bemanning is altijd klaar.” Met deze woorden verlaat ik de brug om een theetje te doen in de Navigators pub waar akoestische muziek wordt gespeeld, met de prettige wetenschap dat het schip in veilige handen is.
Trouwe bemanning
Om 7.00 uur de andere ochtend is de kapitein al op de brug. Ik volg hem rond 9.00 uur om te zien hoe we de haven van Newcastle binnenvaren. Vervolgens ga ik rond 10.00 uur naar cardeck 3 waar mijn auto op me staat te wachten. Daar staat Janusz Ziecina met een jongere collega te wachten tot de luiken opengaan om de bestuurders veilig uit het ruim te loodsen. De avond ervoor heb ik met hem gesproken en hij vertelde me dat hij al twintig jaar werkzaam is bij DFDS. Acht weken is hij aan boord, afgewisseld met vier weken thuis in Polen. Dit jaar gaat hij met pensioen. Als we mogen rijden, zwaai ik nog een keer naar hem waarop hij vrolijk naar me grijnst en terugzwaait.
Dan sta ik echt op Britse bodem. Ik volg de aanwijzingen van een bemanningslid aan wal die me doorverwijst naar de rij voor de douane. Mijn reis begon al op de boot, maar nu ik hier sta, vraag ik me af welke avonturen ik nog meer ga beleven in dit mooie land.
Wil je zelf een keer mee aan boord van dit schip? dat kan! kijk op dfds.nl
BEZOEK DFDS.NL ▸
Ik ga volgende keer ook per schip!
Zeker doen! Dat alleen al is een belevenis op zich 🙂
Wat schrijf je toch heerlijk! Als of ik er zelf bij was! Erg goed.
Je hebt het weer mooi geschreven Corina