In de zomer willen veel mensen op vakantie naar Engeland of Schotland en daar zijn wij hartstikke blij mee. Omdat wij niemand willen teleurstellen proberen wij iedereen een plekje te geven, ook op het autodek. Dit is echter wel een enorme uitdaging voor onze “car marshalls”, (veelal) mannen die de auto’s hun plek aanwijzen. Dat kan stress opleveren (en ik, als niet zo heel vaardige chauffeur, weet waarover ik praat) en daarom geven we wat tips om de stress zo beperkt mogelijk te houden.
Passen en meten
Het is echt passen en meten, en daarbij telt elke centimeter. Dus als jij denkt dat je echt niet verder kan, is de kans groot dat je toch wordt verzocht nog een stukje verder te rijden. Blijf rustig en positief. Het kan even schrikken zijn, zo’n marshall die je opdraagt verder dan mogelijk lijkt te rijden, maar het past echt en het is uiteindelijk in het belang van ons allemaal. In plaats van je hieraan te ergeren en op te winden, kan je er beter maar om glimlachen. Het is immers vakantie!
Opsplitsen!
Reis je met meer dan één persoon, laat dan één iemand het autodek oprijden en de rest als voetpassagier de cruiseferry opgaan. Voordeel hiervan is dat alleen de chauffeur zich uit de auto uit hoeft te wurmen en niet iedereen zich er mee kan bemoeien ;-). En dankzij WhatsApp heb je elkaar zo weer gevonden!
Pak een overnachtingstas in
Neem aan boord alleen bagage voor één overnachting mee. Zo voorkom je dat je grote koffers over het autodek moet slepen, en vooral ook dat je schade aan andere – en je eigen – auto aanbrengt. Bovendien nemen koffers ook veel ruimte in je hut in beslag.
Ga ik naar Kopenhagen of naar Newcastle?
Op de achterkant van onze schepen staat “Copenhagen”. Geen paniek, alle schepen uit IJmuiden gaan gewoon naar Newcastle! DFDS is een Deens bedrijf, vandaar deze vermelding.
Bekijk voor vertrek ook even dit filmpje, waar duidelijk uitgelegd wordt hoe het boarden met een auto in zijn werk gaat. Samen met deze tips kom je zo voor een stuk minder verrassingen te staan en kan je vakantie naar Engeland – ook voor iets minder vaardige bestuurders – al in IJmuiden beginnen!
Fijne reis!
BEZOEK DFDS.NL ▸
Wij zijn de laatste jaren veel met de auto en auto met caravan naar Newcastle gevaren met de dfds.
De problemen met in en uitstappen hebben wij maar een of twee keer meegemaakt.
Wel zijn we dit jaar geschrokken en balen we dat dfds in de zomer nog maar beperkt campers en caravans aan bord neemt.
Wij wilden in februarie 2019 boeken voor 4 weken naar Newcastle en terug van 15 mei tot 18 juni .
Na veel proberen met resultaat dat de retour datum elke keer 1 januari 2019 werd in het programma contact gezocht met dfds.
Van de medewerker kregen wij te horen dat er in de zomer beperkt (of misschien geen) campers en caravans geboekt kunnen worden voor deze datums om commerciele reden.
Voor ons reden om niet meer met dfds naar Newcastle te varen en met stena line van Hoek van Holland naar Harwich te varen.
Wel behoorlijk meer rijden naar Schotland maar de caravan gratis mee.
Twee personen, auto met caravan voor nog geen € 250 Euro.
Jammer DFDS
Help!!! Hoe zit dat uitstappen als je twee hele grote honden hebt die er ook nog uit moeten??? Ik raak al in paniek als ik eraan denk dat ik die twee niet op tijd er uit krijg…..
Hi Patricia,
Er is geen reden tot paniek.
Op de routes Calais-Dover en Duinkerken-Dover blijven honden gewoon in de auto.
Op de route IJmuiden-Newcastle heb je ook alle tijd om rustig uit te stappen.
Ik adviseer je in ieder geval om op tijd in te checken (voor 4 uur)zodat je wat eerder op het parkeerdek bent.
Mocht je verder nog vragen hebben, dan horen wij dat graag.
Met vriendelijke groet,
Jordy
DFDS Nederland
Wat het parkeren aan boord betreft heb ik de ervaring na 11 retours de afgelopen 13 jaren dat het aan de verkeerde kant uitstappen wel mee valt het is mij wel regelmatig overkomen maar het wordt me wel eerst gevraagd of het mogelijk is. Verder ben ik best wel goed te spreken over de service aan boord, alleen 2 nieuwe schepen zou ook wel een vooruitgang zijn want ze zijn best al op leeftijd en dat kan je goed horen in sommige hutten s nachts . De overtocht is natuurlijk ideaal als je zoals wij naar Schotland wil want na 2,5 uur rijden ben je al in Edinburg ,mooier kan haast niet want nog 2 uur erbij en je ben in de Hooglanden , het mooiste deel van Schotland met de eilanden Arran Mull en Skye . Ben al jaren een fan van Schotland en de overtocht via IJmuiden Newcastle. Dus al met al best tevreden met DFDS zou alleen graag de machinekamer en stuurhut een keer willen bezichtigen en dat is me tot op heden niet gelukt helaas. Misschien kan het nu wel op 25-4 ga ik weer 🙂
Opsplitsen wat een onzin jaren met 3 of 4 personen gewoon t autodeck opgereden.
Diverse maatschappijen.
Grote en kleine schepen.
Altijd ruimte om uit te stappen.
En ook om de aan boord gekochte trays bier in teladen.
Ok dat laatste was wel op de P&O schepen.( overigens net even wat luxer en beter georganiseerd)
Ik ben het wel eens met een verhaal en kan uit ervaring spreken dat het echt heel goed is. Met de auto is ideaal, zelfs als hij tweede hands is haha!
Beetje overdreven deze reactie.
De auto’s worden wel kop-staart geparkeerd, maar de autostroken zijn breed genoeg om redelijk normaal uit te kunnen stappen. Zelf de laatste jaren nooit problemen gehad. Zelfs voldoende ruimte om de kofferbak te openen en bagage mee te nemen. De looppaadjes naar de dekdeuren zijn wel smal. Wel logisch dat DFDS liever auto’s vervoert in plaats van lucht…..
Met het verhaal over het parkeren aan boord ben ik het niet helemaal eens. Ik heb de laatste jaren een stevige verslechtering gezien m.b.t. het fatsoenlijk kunnen parkeren van je auto. Je ziet, dat het alleen maar gaat om zoveel mogelijk auto’s op de dekken te proppen en niet om het belang van de klant. Ik heb hierover al diverse malen in de afgelopen jaren stevige aanvaringen gehad m.b.t. dit beleid. Het blijkt normaal te zijn, dat je auto zo gedirigeerd wordt, dat je vervolgens als bestuurder alleen maar uit je auto kan als je over de passagiersstoel en versnellingsbak klimt. Als je ” verhaal haalt (uitleggen, dat je zo niet kan uitstappen en zo niet behandeld wenst te worden als klant) ” krijg je als reactie van het personeel, dat ze doen, wat ze opgedragen wordt. Zelfs een Loading Officer, die met tegenzin op mijn dringende verzoek bij de receptie eindelijk tekst en uitleg wilde geven kon niet verder komen, dan dat het heel vervelend voor ons was, maar dat dit hun instructies waren.
” Voordeel hiervan is dat alleen de chauffeur zich uit de auto uit hoeft te wurmen”. Sorry Geeke, maar moet je als vakantieganger dit normaal vinden?
Elk jaar (vaak 2x per jaar) opnieuw die twijfel: de volgende keer wéér met DFDS of toch maar terug naar P & O north sea ferries (Hull) en een langere reistijd naar Schotland accepteren? Ik kan je zeggen Geeke: wij hebben na een paar slechte parkeerdek ervaringen heel dicht bij die overstap gezeten….. Vooral ook door de houding van DFDS: jullie vinden het namelijk normaal.
DFDS maak van de overtocht echt een mooie belevenis: vraag voor de auto op de boot 10% meer en je kunt 10% meer ruimte bieden. Als dat betekent, dat klanten sneller moeten boeken voor een plekje: het zij zo.
Voor ons levert het in ieder geval ieder jaar weer stress op. Als ik ook een tip mag geven aan de klant: vertrek op een dinsdag, woensdag of donderdag. De kans is dan groter, dat het goed afloopt.
Voor wat de situatie aan boord en het eten, de winkels: prima geregeld en goed verzorgd. Het kan dus wel!