Surfen in Schotland met Team Nomad

Onderweg naar Schotland met team Nomad

We hadden de weerkaarten al meer dan een maand in de gaten gehouden en eindelijk was het dan zo ver… Tussen zonneschijn en sneeuwbuien door werden er hoge golven en een gunstige windrichting voorspeld voor de kust van noord Schotland. We konden we dus nog net even voor de kerst op surf/kampeer trip met Team Nomad voor een fotoshoot voor de #originaladventures campagne.

In alle haast laadden we een landrover in met tenten, dikke slaapzakken, camera’s en een stapel surfboards. Met een beetje duwen en proppen pasten we er met z’n 5en in en konden we gaan.

Het werd een lange tocht… Eerst 16 comfortabele uren op de boot naar Newcastle en dan nog een uur of 9 samen gepropt als sardientjes in blik via de mooiste landschappen naar Thurso in het uiterste noorden van Schotland.

Surfen in Schotland – Strathy

Na een nachtje in een b&b pakten we bij het eerste licht de landrover weer vol en vertrokken in westelijke richting op zoek naar de beloofde golven. Na verschillende spots gecheckt te hebben vonden we ons eigen stukje paradijs op het strand van Strathy. Prachtige golven rolden de zonnige baai binnen en in no time lagen we in het koude maar glasheldere water.

Na het surfen was het de bedoeling om in deze baai onze tenten op te zetten voor de nacht, maar eenmaal weer aan land stak er een behoorlijke sneeuwstorm op die voortraasde tot diep in de nacht. Gelukkig hadden we een b&b achter de hand omdat we al rekening hadden gehouden met het onvoorspelbare weer in dit deel van Schotland. In 1 uur krijg je in deze tijd van het jaar ongeveer alle mogelijke weertypes voor je kiezen.

Voor die nacht hadden we een mooi oud huis dat uitkeek over Thorrisdale beach. Heerlijk warm en knus. Het enige nadeel was dat de dichtstbijzijnde pub waar eten geserveerd zou worden 20 minuten rijden was. Zo vlak voor kerst bleek de boel namelijk totaal uitgestorven te zijn. Gelukkig waren de Haggis balletjes, chicken curry en een grote pint Engels bier de 20 minuten rijden meer dan waard.

Sandside Beach

De volgende ochtend werden we begroet door een winters zonnetje en gingen we alweer vroeg op pad op zoek naar de volgende pot goud onder aan de vele regenbogen. De spot van de dag was Sandside beach waar een prachtige golf liep. Sandside beach heeft een pittoresk haventje en kijkt uit op een schitterende baai. Iets minder mooi was de kerncentrale op de achtergrond maar dat kon de pret niet drukken. Na snel omgekleed te zijn peddelden we door de branding naar buiten en genoten we van de perfecte golven die op ons af kwamen, ondertussen genietend van het uitzicht op de besneeuwde bergen en hoogvlaktes. Na 2 uur in het water gelegen te hebben besloten we weer naar Strathy te rijden om daar de tent op te zetten en nog wat foto’s voor Nomad te schieten. Gelukkig hadden we een paar uur prima weer voordat storm Barbara zich met veel sneeuw en wind aanmeldde en we weer hals over kop richting pub en schots bier moesten vluchten

Omdat er hevige winterstormen voorspeld waren voor de volgende dag en we de boot van 5 uur in Newcastle moesten halen vertrokken we ’s morgens extra vroeg. Al om half 6 reden we in het donker over besneeuwde landweggetjes, af en toe een loslopend schaap ontwijkend. Ondanks de hevige storm kwamen we zonder problemen in Newcastle aan en konden we op tijd de boot weer op richting IJmuiden.

Het was kort…veel te kort… maar het ook meer dan waard. In die paar dagen hebben we een prachtig land doorkruist, alle denkbare soorten weer over ons uitgestort gekregen, gesurft tot we niet meer konden, nieuwe vrienden gemaakt en veel gelachen. We zijn allen vastbesloten terug keren naar dit bijzondere deel van Schotland en willen bij deze DFDS hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige trip.