Een regenachtige dag in Newcastle

Overdekt shoppen in Grainger Market

Voor mijn stage mocht ik op een MiniCruise naar Newcastle èn mocht ik zelfs iemand meenemen. Ik was nog nooit in Newcastle geweest dus dit zag ik wel zitten. Ik had al gehoord dat Newcastle een ontzettend leuke stad is om te gaan shoppen en dit was ook ons plan voor in Newcastle. Een kleine domper kwam een aantal dagen voor vertrek toen ik het weer checkte, het zou de hele dag gaan regenen…

De dag van vertrek vertrokken we rond een uur of zes vanuit de haven van IJmuiden. We gingen eten bij het dinerbuffet en daarna zijn we nog even de Columbus Club aan boord ingegaan. We wilden het niet te laat maken zodat we de volgende dag goed uitgerust in Newcastle zouden aankomen.

De reis begon goed op de boot en ik had ook echt zin om in Newcastle aan te komen. Wel zat ik nog een beetje in over het weer. Ik had toch echt geen zin om in dat vieze Engelse weer zo’n stad door te gaan struinen. Gelukkig wist ik dat er een groot overdekt winkelcentrum is in Newcastle. Deze heet Eldon Square en omvat meer dan 100 winkels. Ons plan was om daar heen te gaan en lekker te gaan shoppen.

Lekkere taartjes eten bij Pet Lamb Patisserie in Grainger Market

Eenmaal aangekomen in Newcastle viel de regen gelukkig mee en kwamen we erachter dat een leuke markt genaamd Grainger Market ook overdekt was. Wij besloten deze markt eerst te bezoeken en vonden deze verrassend leuk. De markt vond ik een soort ouderwets winkelcentrum. Er waren vele groente- en fruitkraampjes, kledingboetiekjes, bakkertjes en vooral heel veel schattige winkeltjes en kraampjes.

Daarna was het tijd om Eldon Square in te gaan. We bezochten allerlei grote Engelse en internationale winkelketens. Het verbaasde ons hoeveel leuke, hippe restaurants er in Eldon Square en eigenlijk in heel Newcastle waren. We hadden dus ook echt moeite om een lunchplek uit te zoeken. Uiteindelijk hadden we de knoop doorgehakt en zijn we naar TGIF gegaan. Dit is een Amerikaanse burgerketen die wij al kenden. Misschien een tikje ordinair om daar te gaan eten als er ook andere leuke tentjes zijn, alleen deze TGIF zag er geweldig uit. Plus dat wij wisten hoe lekker de burgers zijn en wij de verleiding niet aankonden.

Grey's Monument in Newcastle

Na Eldon Square hadden we niet veel tijd meer en kwamen we erachter dat Newcastle nog veel meer te bieden had op het shopgebied. Toen pas zagen we de grote winkelstraat die we eigenlijk vrijwel gemist hadden. We besloten nog een aantal winkels in te gaan en toen was het toch echt tijd om terug te gaan naar de bus voor de ferry. En guess what? Net voordat we de bus instapte ging het zonnetje schijnen. Heel jammer dat we Newcastle niet zonnig meegemaakt hebben. Wel konden we nog lekker van het zonnetje genieten op de boot naar huis.

Op de terugweg zijn we gaan eten in het Steakhouse op de boot en hebben we daar een flesje wijn gedronken. Na het eten zijn we nog even de Columbus Club ingedoken voor een drankje. Hier waren optredens van een band. Iedereen in de club stond uiteindelijk op de dansvloer: jong en oud.

Al met al vond ik Newcastle een ontzettend leuke stad om te gaan shoppen. Uiteindelijk heb ik niet eens zoveel gekocht. Ik kwam terug met een nieuw paar schoenen en een paar nieuwe make-upjes, ach wel goed voor de portemonnee. Ik wil zeker nog een keertje terug naar Newcastle, al is het alleen maar om lekker te gaan eten bij één van die hippe tentjes.