Freezing mooi: een lang weekend Kopenhagen en Oslo

Nyhaven, een must-see tijdens een lang weekend Kopenhagen

Ik ben een van die bevoorrechte Nederlanders die voor zijn of haar werk buitenlandse zakenreizen mag maken. Als medewerker bij DFDS is Kopenhagen bestemming nummer 1. Zo’n twee a drie keer per jaar zijn er vergaderingen en dan komen we met diverse internationale collega’s bij elkaar. Mijn vrienden denken dan ook dat ik Kopenhagen op mijn duimpje ken, maar niets is minder waar. De rit vanaf de luchthaven naar het hoofdkantoor, van het hoofdkantoor naar het hotel, en van het hotel naar de luchthaven is alles wat ik ken van Kopenhagen. The Little Mermaid heb ik zelfs nog nooit gespot. Daar moest dus maar eens verandering in komen. En als je dan toch in Kopenhagen bent mag een MiniCruise naar Oslo niet ontbreken.

Kopenhagen - OsloEen lang weekend Kopenhagen en Oslo

Zo stond ik dus afgelopen donderdag op Schiphol voor een vlucht naar Kopenhagen. Aangekomen in Kopenhagen doet de stad direct vriendelijk aan. Oude panden aan grachten en verrassend veel fietsers. Het oogt bijna Hollands. In deze periode van het jaar is Kopenhagen helemaal in kerstsfeer en bij aankomst werden we zelfs door een flink pak sneeuw verwelkomd. Als dit geen ultiem kerstgevoel geeft, wat dan wel?

Na kort de sfeer in Kopenhagen geproefd te hebben, stapten we aan boord van de ferry voor een MiniCruise naar Oslo. Na een gezelligeOslo avond beleefde ik de volgende ochtend een van de mooiste momenten van de trip: tussen de fjorden doorvaren terwijl Oslo nadert. Adembenemend mooi. Eenmaal buiten op het dek was het ook ademstoppend koud, maar dat mocht de pret niet drukken.

Een dagje in Oslo

Oslo zelf is een kleine stad. Bijna dorps. De vriendelijke Noren, mooie gebouwen, goede shopmogelijkheden en de vele haventjes maken de stad tot een ideale dagbestemming. Na een dag Kopenhagen - Oslohadden we een goede indruk kunnen krijgen en dus namen we de cruiseferry terug naar Kopenhagen. Voor de vele Noren aan boord was duidelijk het weekend begonnen. En dat werd ingeluid met goed eten en daarna losgaan op de dansvloer. Wij konden uiteraard niet achterblijven.

Kopenhagen in een dag

Terug in Kopenhagen hadden we nog anderhalve dag om deze stad beter te verkennen. Voor iedereen met kinderen: Ga naar Tivoli. Een standaard-tip, maar daardoor niet minder goed. Voor de shoppers (zoals ik): de bekendste winkelstraat is de Stroget. Hier zijn alle Scandinavische en internationale ketens Tivolligevestigd.  Maar voor iedereen die net als ik de meer urban wijken en winkelstraten wil ontdekken, raad ik de wijk Vesterbro aan. Echt upcoming. En de straten rondom de Studiestraede zijn ook heel fijn. Mijn eettip is Lele, een modern Vietnamees restaurant. Echt heerlijk gegeten. Kortom voor iedereen die nog nooit in Kopenhagen is geweest: doen!

En mocht je alle details over mijn trip willen, mail me gerust. Een lang weekend Kopenhagen en Oslo is een topreis.

MINICRUISE KOPENHAGEN - OSLO ▸

2 Reacties Schrijf een reactie

1. hoi Lenneke,
    klinkt helemaal top! wil er graag weer even kort tussenuit in mijn eentje dus ontvang graag meer details over prijzen en vervoer enzo en waar ik eventueel een nachtje kan gaan slapen in Oslo.
    groetjes Nathalie

• Hoi Nathalie, Het was ook helemaal top! Ik heb een retourtje naar Kopenhagen geboekt. Norwegian, SAS en KLM vliegen alle drie voor redelijke tarieven. Vervolgens heb ik 2 nachten aan boord geslapen (de MiniCruise) en 1 extra nacht in Kopenhagen in het First Hotel Vesterbro. Prima! Mijn tip is om meer tijd voor Kopenhagen te nemen, dan voor Oslo.

Op onze website vind je de informatie over de route Kopenhagen – Oslo: http://bit.ly/Wb6bOz Niet schrikken van de vanaf prijs. Dit is gebasseerd op een reis met auto. Een MiniCruise is goedkoper.

Beantwoord dit een beetje je vraag? Anders laat het gerust weten.