Ferry Good Memories – Newcastle toen en nu

Newcastle zoals het er tegenwoordig uitziet

1995 – 2015: dit jaar bestaat de route IJmuiden – Newcastle 20 jaar! Tijd om herinneringen op te halen… We vroegen onze collega’s en gasten naar hun favoriete DFDS-herinnering. Vandaag: Mayke van Dijk, die herinneringen ophaalt aan de eerste overtocht en de aankomst in Newcastle.

De eerste overtocht in 1995

Leuk die eerste overtocht aan boord van de Winston Churchill. Een gezellig schip en je bént ook echt op een schip. Alles kraakt want alles is hout van binnen. Het hout is mooi glanzend gelakt. Veel koper overal, die mooie dekken en die arcade waar je lekker beschut kunt genieten van de zee. Wat een verschil met de Prince of Scandinavia die op de route naar Gotenburg vaart.

Ongetwijfeld zullen er passagiers geweest zijn, die het allemaal wat minder vonden, die liever voor het moderne en strakke gaan, maar voor de scheepvaartliefhebber was het een een hele ervaring. Te vergelijken met de oude Tor Hollandia en Tor Anglia die begin jaren ‘70 naar Gotenburg voeren.

Aankomst in Northshields, de terminal van Newcastle

Vaar je naar Newcastle dan moet je een stukje over de rivier de Tyne. De schrik sloeg je om het hart. Wat een trieste bedoening. Alles grauw en grijs, verpauperd, armoe troef. Wat moet dat worden, die stad, als alles er hier al zo uitziet.? Wat moet je daar dan? Het idee wordt niet beter als we dichter bij de stad komen. De terminal ziet er shabby uit. Meeuwennesten boven de gangway, vies en bang dat je een meeuwenflodder op je hoofd krijgt. Schoorvoetend, als dat kan met de auto, rijden we van boord. En dan wordt het toch wel anders.

Heel veel rotondes en een snelweg de stad in

Het is even wennen, links rijden. We passeren het net geopende water-pretpark Wet N Wild en wel 5 rotondes. Je bent meteen over je angst voor Engelse rotondes heen. Prima leerschool voor wie nooit eerder links heeft gereden. En dan zijn we op de weg naar het stadscentrum, een mooie brede weg met op een gegeven moment aan weerskanten grote begraafplaatsen.

De huizen zien er niet optimaal uit, maar stralen toch een bepaalde voornaamheid uit. Goed opletten dat je niet de verkeerde afslag neemt, want dan zit je meteen op de weg naar Schotland. Dat ligt maar een uurtje rijden van Newcastle af.

Het centrum van Newcastle

Geld doet wonderen en dat is goed te zien. Met Europees geld moet de stad weer opleven en uit de depressie van de sluiting van mijnen en scheepswerven komen. Als DFDS daar voor het eerst aankomt zijn er inmiddels al wat Europese bedrijven gevestigd en zelfs wat grote buitenlandse industrieën, die de werkloze arbeiders weer vooruitzicht bieden op een betere toekomst.

Overal in het centrum is men druk aan het werk om de stad een beter uiterlijk te geven. Vuile gebouwen worden schoongespoten en gerestaureerd. Het grote overdekte winkelcentrum Eldon Square heeft een enorme aantrekkingskracht op alle omringende plaatsen en zelfs vanuit Schotland komt men hier in het weekend boodschappen doen en genieten van de vele uitgaansmogelijkheden.

Onze mening over de stad is dan ook veranderd als we aan het eind van onze reis weer aan boord stappen.

Newcastle 20 jaar later

In bijna niets lijkt de stad tegenwoordig nog op de hierboven omschreven situatie. Langs de rivier liggen mooie appartementen en een park. De stad ziet er schoon en welvarend uit. Inmiddels zijn er heel wat moderne hotels geopend. Victoriaanse gebouwen zijn omgebouwd tot design hotels of luxe winkels met klinkende namen.

De kades van de Tyne bieden veel uitgaansmogelijkheden met zelfs een uniek muziekcentrum aan de overkant en de in 2000 geopende Millennium Bridge. Een bezoek zeker waard en als men niet van winkelen en uitgaan houdt, dan biedt het achterland genoeg mogelijkheden om te bezoeken.

ZELF NAAR NEWCASTLE ▸


Sandra Nota

Geplaatst door

Functie: Email & Social Media Marketeer

Geef een reactie