Edinburgh, verrassend leuk & hip

Het is een soort jaarlijkse traditie geworden, jaarlijks met studievriendinnetje Margreet op stedentrip. En eigenlijk het allerliefste naar de zon, want daar hebben we in Nederland niet genoeg van. Dus in augustus kwam het onderwerp weer ter sprake en gingen we op zoek naar de ultieme bestemming.

Vliegen… te duur

Vol goede moed begonnen we onze zoektocht op skyscanner. Maar helaas kwam daar niets uitrollen wat aan onze eisen voldeed. Dus dan maar een jaartje overslaan of wachten op die last-minute aanbieding.

Eureka!

Maar gelukkig was er nog een andere optie, namelijk Edinburgh! En wel heel erg binnen handbereik want na een heerlijk nachtje aan boord van onze cruiseferry kom je ’s ochtends om 9 uur aan in Newcastle. Vervolgens is het drie uur rijden naar het hippe Edinburgh… mits je niet stopt onderweg. Een superleuke trip, en voor mij extra handig omdat ik zo uit kantoor aan boord kan stappen.

Mini roadtrip

En daar gingen we dan! Na een heerlijke nacht aan boord, inclusief een heerlijk diner in het Steakhouse en lekkere drankjes, reden we van boord richting de Schotse grens. We kozen voor de route langs de kust (echt een aanrader!) en onderweg stopten we in het schattige plaatsje Bamburgh, voor een authentieke lunch in een traditionele tea room. We kozen voor een klassiek scrumbled eggs gerecht en natuurlijk ieder een potje thee. Als je hier toch bent, mag een bezoek aan het hoger gelegen kasteel niet ontbreken.  Zeker ook een fotogeniek dorpje voor de fotografen onder ons!

Edinburgh – een goede eerste indruk

In de loop van de middag kwamen we in Edinburgh aan. De auto konden we makkelijk kwijt in een NCP parking in het hart van de stad. We verbleven in het moderne hotel Motel One en hadden daar een fijne kamer. Zeker een aanrader, mede dankzij de mooie ligging!

De eerste indruk van Edinburgh is een hele positieve. Een stad vol geheime paadjes, mysterieuze doorgangetjes, oude en mooi versierde gebouwen en leuke winkeltjes. Tel daar het grote aanbod aan pubs bij op en het weekend kan niet meer stuk! Vooral Brewdog was populair. Omdat we door wat locals mee op pub crawl werden genomen, schoot het avondeten er per ongeluk bij in. Gelukkig gaan om 1 uur ’s nachts de lichten van de pub weer aan en lig je toch nog redelijk tijd in je bed 🙂

Edinburgh – bij dag

FullSizeRender

Na een flinke en gezonde brunch bij Café Milk hebben we een wandeling langs alle highlights gemaakt, onder een prachtige blauwe oktober hemel: Edinburgh Castle, de Royal Mile, Holyrood Park, Arthur’s Seat en St Giles Cathedral, allemaal even mooi en indrukwekkend.

Om even bij te komen kozen we voor wijnbar Ecco – het vriendinnetje is niet super dol op bier – waar het leven met een goed glas wijn en lekkere antipasti heel goed was. Hier zit je zo makkelijk 2 uur zonder het door te hebben. En ook hier was het personeel weer heel vriendelijk!

Om lekker – en betaalbaar – te tafelen met verrassende gerechtjes ga je naar Under the Stairs. Zeker iets wat je zelf moet gaan ervaren!!

On the road again

En helaas vloog ook in Edinburgh de tijd en dus was het weer tijd om terug naar Newcastle te rijden. Deze keer kozen we voor een route door het binnenland, zeker de moeite waard, helemaal in de prachtig warme herfstkleuren. Onderweg zijn we gestopt om over landelijke weggetjes naar prachtige uitkijkpunten te gaan kijken en om lekker te lunchen in Jedburgh. Vervolgens stonden we braaf in de rij om de cruiseferry op te rijden, die ons weer naar IJmuiden – en mijn kantoor – bracht. Zo de marketingmeeting in 🙂

Groot voordeel van een stedentrip met eigen auto is dat je van de reis zelf ook een feestje kan maken. Maar vooral ook echt dat je het gevoel hebt op vakantie te zijn. Zeker een aanrader!