The Falkirk Wheel: een unieke Schotse bezienswaardigheid

The Falkirk Wheel

Enkele maanden geleden plaatste mijn collega Celest al een blog over het Falkirk Wheel. De enige roterende scheepslift ter wereld! Een vriend van mij stuurde pasgeleden een mooie presentatie over dit wereldwonder, die ik de fervente Schotland-ganger niet wilde onthouden. In dit blog zal ik dieper in gaan op de werkwijze van het wel heel bijzondere Falkirk Wheel.

Historie

In de jaren ’70 van de 18e eeuw werd het Forth & Clyde kanaal gegraven en in 1822 werd het Union Canal voltooid. Door deze twee kanalen werd Glasgow verbonden met het Oosten van Schotland. Maar deze kanalen sloten niet bepaald op elkaar aan. Er is een hoogteverschil van maar liefst 35 meter dat overbrugd moet worden. Die overbrugging bestaat uit een rij van 11 opeenvolgende sluizen. Een behoorlijk lang durende en prijzige manier om van oost naar west te varen.

De oplossing

In 1963 begon de start van de bouw van deze reusachtige watercarrousel. Een eigenaardige oplossing die op den duur veel tijd en geld zou besparen. Als in 2002 de bouw eindelijk wordt afgerond ligt er een bouwwerk dat uniek in de wereld is.

The Falkirk Wheel

Eigenlijk is het een soort lift voor schepen. De lift heeft 2 armen met aan het eind van elke arm een soort kuip die zich met water kan vullen. De kuip kan naar een van beide kanten worden geopend, waardoor er water instroomt en een boot de kuip in kan varen. Zodra de boot in de kuip ligt en het water het juiste niveau heeft bereikt, sluit de kuip zich en het wiel begint te draaien, tot beide kuipen op het juiste niveau zijn aangekomen. De kuip opent zich en de boot kan zijn vaart vervolgen over het Forth & Clyde Kanaal of het Union Kanaal.

De hele operatie duurt 15 minuten en kost maar 1,5 kWh aan elektriciteit. Een enorme tijdsbesparing en een belevenis om mee te maken. Benieuwd naar Schotland en al haar pracht en praal? Kijk dan eens op onze website voor een rondreis naar Schotland.

RONDREIS HART VAN SCHOTLAND ▸


2 Reacties Schrijf een reactie

  1. Bij de inleiding van dit artikel staat dat het Falkirk wheel de enige scheepslift ter wereld is, dit is echter niet juist. In België vind men oa. het Hellend vlak van Ronquieres en de scheepslift vanThieu. In Duitsland vindt men er in het Ruhr gebiedt, in Frankrijk bij Strassburg In Rusland en no vele anderen. Wellicht is Falkirk wel de enige roterende.

Geef een reactie