Reisverslag van een voetbalfan

Na op 31 december het goede nieuws te hebben gehoord over het winnen van deze reis, kon woensdag 10 april het festijn dan écht beginnen. Aan boord van PRINCESS SEAWAYS werd koers gezet richting Newcastle – toch wel mijn tweede thuis – voor een voetbalreis om nooit te vergeten.

Dag 1: aan boord

Aan boord was het relaxen met een lekker buffet, een drankje aan boord en luisterend naar de spelende band. Ook nog even een potje bingo zoals altijd even meegespeeld, maar helaas 1 nummer tekort. De volgende ochtend vaarden we de pieren tussen de Shields (North Shieds & South Shields) binnen en hadden we vanuit onze hut met zeezicht een prima zicht bij het binnenvaren.

Dag 2: Newcastle United – Benfica

Eenmaal aangekomen gingen we gelijk naar onze stamkroeg The Bell and Bucket in North Shields. Onder het genot van een drankje konden we de Europa League wedstrijd tegen het Portugese Benfica voorbeschouwen. Eind van de middag zetten we onze koers weer voort richting The Toon met de metro. Door alle straten loopt The Toon Army richting St James’ Park, waar ook het bekende en eveneens heerlijke geluid te horen is: “Programmes! Match day programmes!”. In het stadion is de sfeer fenomenaal. Na een lastige eerste helft, maar een fantastische tweede helft kwam Newcastle United op 1-0 voorsprong, waarbij St James’ Park werkelijk ontplofte! Na een staande ovatie van het hele stadion na de wedstrijd, gingen we naar ons hotel.

Dag 3: shoppen in het MetroCentre

Op de vrijdag en zaterdag gingen we vooral Newcastle in, en naar de hoogtepunten van de mooie stad aan de Tyne. Vrijdagmiddag gingen we richting één van Europa’s grootste winkelcentra: het MetroCentre. Dit winkelcentrum is per bus vanuit Newcastle makkelijk te bereiken en na 6 uurtjes waren we pas uitgekeken op het gevarieerde winkelaanbod van het MetroCentre. Zeker een aanrader voor ieder die een bezoekje brengt aan Newcastle.

Dag 4: rommelmarkt en een vleugje voetbal

Op de zaterdag gingen we eerst naar een rommelmarkt bij het metrostation Tynemouth. Naast dat het een gezellige markt is, is het station ook zeker een bezoekje waard met zijn oude historische bouwstijl. De markt is er elke zaterdag en zondag. Daarna was het vooral tijd voor Newcastle zelf en een bezoek aan Eldon Square, een groot winkelcentrum. In de middag gingen we naar The Strawberry Bar naast St James’ Park om in een gezellige Engelse sfeer de wedstrijd Arsenal – Norwich City te kijken.

Dag 5: matchday

Het was eindelijk zover: matchday. Na een lekker ontbijt in het Hilton hotel, wandelden we vanaf het hotel naar het stadion. In de stad was al duidelijk te merken dat aartsrivaal Sunderland op bezoek kwam, want al vroeg kleurde de stad Black & White. Bij het stadion aangekomen, hadden we een ontmoeting met Newcastle’s number 8 Vurnon Anita. Na een foto te hebben geschoten en wat woorden te hebben gewisseld moest Anita zich weer melden bij Alan Pardew en zijn mannen en gingen wij richting de tribunes, maar niet voordat wij getuige waren van ‘A Big Boo’ van de Newcastle supporters naar de Sunderland spelers die aankwamen met de spelersbus bij het stadion. De rivaliteit tussen de buren was aan alle kanten te proeven die dag.

In het stadion dronken we in The Platinum Club een drankje voordat we plaatsnamen op de tribunes van St James’ Park. En zoals altijd op St James’ was de sfeer fantastisch. Wat een passie komt er altijd weer keer op keer los bij The Geordies. Helaas kwam Sunderland in de eerste helft op 0-1 door een fout van Jonas Gutierrez. In de tweede helft leek het even de kant van Newcastle United op te gaan, maar uit een counter maakte Adam Johnson de 0-2 en vierde de Sunderland supporters feest op St James’. Toen het 0-3 werd en Tim Krul al met een schouderblessure was uitgevallen, was het toch niet de Tyne Wear Derby die wij als Newcastle supporters voor ogen hadden.

Ondanks het teleurstellende resultaat, dat we van de buren nog minstens een jaar te horen krijgen, was het een hele beleving om bij de beste derby ter wereld aanwezig te zijn. En ook het aandenken dat werd aangeboden door DFDS en Newcastle United aan ons: een mooie foto met Vurnon Anita én gesigneerde voetbalshirts. Dat is natuurlijk prachtig. Gelukkig konden we er op KING SEAWAYS weer een relaxte avond van maken om zo de volgende dag deze mooie trip te beëindigen. Onze dank gaat uit naar DFDS en Newcastle United dat wij deze reis hebben mogen maken. Als winnaar voel ik me erg vereerd dat ik werd uitgekozen voor deze trip. Nogmaals bedankt!

Quincy van Hamelsveld

P.S. Mijn foto met Vernon Anita vind je in deze blogpost.