Newcastle upon Tyne binnen 30 uur

Newcastle upon Tyne

Janie van de Pas won onze maandelijke Facebook fotowedstrijd en ging op reis naar Newcastle!
Zij deelt haar ervaringen – en natuurlijk haar foto’s – 
graag met jullie!

Op weg naar Newcastle upon Tyne

Ingecheckt, spullen gedropt in de kamer (met zeezicht), drankje gekocht en een mooi plekje op het zonnedek gevonden. Wij zijn klaar om te vertrekken en de boot ook. Alle passagiers en voertuigen zijn aan boord, tijd om de trossen los te gooien. Langzaam verdwijnt IJmuiden in het water en zien we niets anders meer dan zon, water en meeuwen.

Terwijl de bemanning ons veilig naar de overkant van de Noordzee brengt kunnen wij genieten van al wat DFDS ons aanbiedt. Eerst maar eens uitgebreid gaan smullen van al het lekkers in het 7 Seas buffetrestaurant. Soepje, garnalen, aardappeltjes, pasta en nog veel meer warms. Maar ik behoud genoeg ruimte voor het belangrijkste buffet; de toetjes! Nadat we onze buiken vol hebben gegeten gaan we het schip verder verkennen. Ik word dik ingemaakt met airhockey en zoek dan ook snel naar een andere manier van vertier. Shoppen is meestal alleen voor de vrouwen weggelegd, maar door het whiskyassortiment staat menig man langer in het winkeltje dan hun wederhelft. Ik besluit mijn aankoop uit te stellen tot de terugreis. Na de zonsondergang op de voorkant van het dek (vol in de nog koude zeewind) is het weer tijd om warm te worden onder het genot van muziek en een drankje in de Columbus-bar. Als de glazen leeg zijn en de nacht is gevallen zoeken we de hut weer op en worden we netjes in slaap gewiegd door de boot.

De ferry naar Newcastle upon Tyne

Nog 29 uur om Newcastle upon Tyne te gaan verkennen!

’s Ochtends pakken we onze spullen, maken weer moeilijke keuzes aan het ontbijtbuffet en verlaten het schip door middel van een slurf om voet op Britse bodem te zetten. Door middel van een Routemaster worden we naar plaats van bestemming gebracht; Newcastle Upon Tyne Central Station. Na een klein stukje lopen bereiken we ons hotel Jurys Inn (St James Gate). We kunnen gelijk inchecken en zetten onze spullen op de (keurige) kamer en gaan weer naar buiten. Tijd om de stad te verkennen in zo’n 29 uur (en oh ja, daarin ook nog slapen, eten, drinken etc.).

Het China Town van Newcastle

Op weg naar de Chinese wijk lopen we langs de eeuwenoude stadsmuur. Deze is gebouwd rond 1265 en diende als bescherming tegen aanvallen van buitenaf door de Schotten. Naast zeventien torens had de muur ook zes hoofdingangen. Van de muur is heden ten dage weinig meer over. Het grootste gedeelte wat nog overeind staat, staat in het westen van de stad. Eén van de torens is Herber Tower, waarvoor een mooi aangelegd Chinees tuintje ligt. Na hier even vertoefd te hebben lopen we door China Town, onder de Chinese Arch, door naar het stadion. Het heilige gras van St. James Park zien we niet. Maar na een rondje rondom het stadion is het wel tijd voor een prima lunch in de bar (NINE) aan de buitenkant van het stadion.
Via St. Andrews Church, waar een bruiloft bezig is, wandelen we richting het centrum. Rondom het Grey’s monument staat een gezellige foodmarket met eten uit allerlei landen. Jammer genoeg zijn onze buiken nog vol en laten we het marktje voor wat het is. Via de winkelstraat Northumberland street lopen we tegen St Thomas Church aan. Een kerk waar bij de ingang ook nog wat spulletjes (o.a. boeken) worden verkocht.

Victoria Tunnel in Newcastle

Een stukje geschiedenis – De Victoria Tunnel

Na dit kerkbezoek gaan we richting het oosten van de stad. We hebben ’s middags namelijk een tour bij Ouseburn Trust om de Victoria tunnel te ontdekken. Nadat we op het kantoor van het fonds zijn ontvangen gaan we op stap met een gids. Als we langs het kanaal richting de tunnel lopen krijgen we al wat geschiedenis van deze wijk mee. Eenmaal bij de tunnel aangekomen staat er al een andere gids klaar met helmen en zaklampen. Als we met een klein gezelschap naar binnen lopen gaat de eerste gids verder met zijn verhaal. De tunnel is in de Tweede Wereldoorlog gebruikt als schuilkelder. Er zijn constructies in de tunnel gemaakt zodat bij een explosie de dreun niet door het hele gangenstelsel zou gaan. Er staan ook nog enkele (nagemaakte) bedden en bankjes uit die tijd. Zo heb je heden ten dage nog steeds een gevoel van hoe het toen moest zijn geweest (smal, druk en koud). Tot aan het einde van de tunnel vertelt de gids over de oorlogstijd. Regelmatig hoor je een helm het plafond raken. Als de hoofddeksels niet verplicht waren gesteld zou niemand zijn hoofd hebben gestoten. Maar veiligheid voor alles. Op de terugweg krijgen we een nieuwe gids. Deze vrouw vertelt vol overgave over de reden waarom de tunnel in eerste plaats is gebouwd; kolenvervoer. Tussen 1839 en 1942 is dit enorme gangenstelsel er gekomen zodat het vervoer naar de rivier sneller zou gaan. In de tijden van dit zwarte goud (1842-1860) is er maar één dode gevallen. William Coulson had de pech dat hij door een kolenwagon werd gegrepen. Gelukkig krijgen we na dit verhaal nog te horen hoe we dit kunnen voorkomen. Ook weten? Ga dan ook deze zeer interessante tour doen en hopelijk vertellen ze je het voordat die wagon er aan komt…

De beroemde bruggen over de Tyne in Newcastle

Weer even opwarmen…

Na deze flinke wandeling in de koude tunnel (12 graden) is het tijd om te genieten en dat kan niet beter dan in een pub. Bij de Ship Inn bestellen we een beef stew. Waarna we weer genoeg energie hebben om ons klaar te maken voor een avondwandeling langs de Tyne. Hier genieten we van de bruggen, de meeuwen, het water en een toetje bij Jurys Inn Gateshead Quays. Het is WK-tijd, dus we gaan richting een gezellige pub, Blonde Barrel, om Engeland-Italië te kijken. Helaas gaan we teleurgesteld weer terug naar ons hotel, Engeland verliest met 1-2.

Ondanks de miezer staan we vroeg op om met de bus (21, met wifi) naar de Angel of the North te gaan. Dit enorme bouwwerk van 20 meter hoog en 54 meter breed werd in 1998 net buiten Newcastle neergezet. Hier heeft de engel een prachtig uitzicht over het noorden van Engeland (en de bezoeker dus ook). Na het beeld van alle kanten te hebben bekeken, ok, helaas niet van boven, gaan we weer terug richting stad. We stappen uit bij de High Level Bridge, de eerste brug (1849) in Engeland waar rijtuigen, voetgangers en treinen overheen reden. Niet alleen de brug zelf is mooi om te bekijken, ook het uitzicht is zeker de moeite waard. We lopen van Newcastle naar Gatesgead en weer terug om aan de voet van de brug het kasteel te bezoeken. Er is niet veel meer over van het bouwwerk waar de stad zijn naam aan heeft te danken, maar overslaan kan toch niet? Een gedeelte van het kasteel, Newcastle Castle Keep, is ook nog te bezoeken.

Fish & Chips, een typisch Engelse lunch

Lunchtime! En hoe kun je dat beter doen dan met een heerlijke fish & chips en een apple crumble na? Gelukkig hebben ze dat beide bij Akenside Traders, vlakbij de Tyne. Na deze maaltijd lopen we richting de rivier waar op elke zondag Quayside Market is. Na de laatste inkopen, erg smaakvolle scones, is het alweer tijd om onze spullen te gaan halen. De bus brengt ons terug naar het DFDS-schip. We kijken zeer tevreden terug op ons uitje naar deze stad. Ik heb een stuk meer gezien dan de vorige vier keren dat ik in Newcastle ben geweest (2x shoppen en 2x doorreis), maar heb ook weer inspiratie opgedaan voor een volgende keer (St James Park tour, Jesmond Dene Park, Tynemouth etc. etc.).

Ferry naar Newcastle upon Tyne

Nagenietend op de boot worden we nog getrakteerd op een mooie zonsondergang en trakteren we onszelf nog op een cocktail en een biertje. *Cheers!* op de volgende reis naar Groot-Brittannië.

Zelf ook 30 uur in Newcastle doorbrengen? Check ons aanbod stedentrips naar Newcastle.

STEDENTRIPS NAAR NEWCASTLE ▸


Geef een reactie