Neem ik de ferry of de tunnel naar Engeland?

Ferry of tunnel?

Sinds 2009 vaart DFDS ook op het Engels Kanaal. Eerst vanuit Duinkerken naar Dover, inmiddels ook vanuit het bekendere Calais naar Dover. De oversteek naar Engeland is immers kort: nog geen twee uur. Maar naast varen is er ook nog de tunnel. Een veelgestelde vraag is dan ook: neem ik de ferry of de tunnel naar Engeland?

Met de ferry het kanaal oversteken

Aangezien ik zelf snel zeeziek wordt én lichtelijk claustrofobisch ben aangelegd, besloot ik de proef op de som te nemen. Vanuit Duinkerken nam ik de ferry naar Dover. De route naar Duinkerken is rustiger dan naar Calais en daarnaast is Duinkerken de dichtstbijzijnde haven op het kanaal vanuit Nederland. Ook het aan boord rijden verliep snel. Collega’s ter plaatse vertelden dat de schepen binnen 20 minuten aanmeren, lossen en laden en weer weg varen. Wow, ik was impressed!

Eenmaal de auto geparkeerd kon ik even de benen strekken en het schip ontdekken. Varen voelt als een welverdiende break na een autorit van zo’n drie uur. Kopje koffie met uitzicht op zee, even een sanitaire stop en dan op naar het dek. Met de zon op mijn gezicht doken al snel de White Cliffs op. Prachtig zeg! Vakantiegevoel alom. Tijd om zeeziek te worden is er nauwelijks. Binnen twee uur zit je alweer in de auto, klaar om Engeland te ontdekken.

Met de trein door de tunnel

De terugreis ging vanuit Folkstone met de Eurotunnel, op een kwartier rijden van Dover. Beloofd: ik heb mijn blauwe DFDS-bril afgezet zodat ik een eerlijke vergelijking kan maken. Waar ik al onder de indruk was van de snelheid van het aan boord rijden bij de DFDS ferry’s, de tunnelservice doet hier niet voor onder. Alles verloopt uiterst professioneel. Wanneer ik de shuttle inrijd ben ik gerustgesteld. Geen donkere, industriële trein, maar een verlichte ruimte. Pfew! Het enige dat nog knaagt: als er maar niets gebeurt.

Heel even heb ik de tijd om benen te strekken. Tijdens de overtocht blijf ik in de auto zitten. Daar zit gelijk een groot verschil. Waar ik de ferry ervaar als een fijne break van de autorit, voelt dit als onderdeel van de rit. Geen ruimte voor een verse kop koffie. En helaas: geen zon en geen White Cliffs die uit het zicht verdwijnen.

Ferry of tunnel naar Engeland: het eindoordeel

Met de ferry naar Engeland

  • 54x overtochten per dag tussen Duinkerken/Calais en Dover
  • Reizen met auto, camper, caravan of motor mogelijk
  • Overtocht duurt maximaal 2 uur
  • Vakantiegevoel begint al aan boord: uitzicht op de White Cliffs en veel horeca-gelegenheden. Een echte break van de autorit

Met de tunnel naar Engeland

  • 43x ritten per dag vanuit Calais naar Folkestone
  • Reizen met auto, camper, caravan of motor mogelijk
  • De treinreis duurt 35 minuten
  • Geen echte ‘break’ van de rit

kaart

De keuze ‘ferry of tunnel’ is uiteraard aan ieder voor zich. Qua snelheid wint de tunnel het, maar het is best prijzig en ook nog eens behoorlijk saai. Je kan niet even de benen strekken of iets te eten halen. Voor een lagere prijs en een prettigere reiservaring ga ik de volgende keer tóch voor de ferry naar Dover. En of je nu zeeziek of claustrofobisch bent… laat je door beide niet afschrikken. Mijn ervaring: het valt reuze mee!

FERRY NAAR DOVER ▸


15 Reacties Schrijf een reactie

  1. Wij gaan deze zomer beiden ervaren
    Heenweg reizen we met trein, puur voor tijdswinst omdat we de boot naar van Engeland naar Ierland moeten halen 7 uur later en terugweg gaan we voor de ferry naar Duinkerken dan hebben we minder haast om thuis te komen en hebben we ook al 7 uur door Engeland gereden dus kunnen we goed uitrusten.

    Qua kosten scheelt het €50 ongeveer

  2. Ik ga zeer regelmatig voor 1 of 2 dagen naar Engeland. Als je zo kort gaat is de trein goedkoper dan met de ferry. De trein word veel duurder als je langer dan 1 dag gaat.

    In dit verslag zijn een aantal belangrijke dingen vergeten; De overtocht met de trein duurt 35 min en met de ferry 2 uur. In de trein zijn wel wc’s aanwezig en mag je gewoon je auto uit. Alleen zijn er verder geen faciliteiten. Maar de belangrijkste verschillen zijn toch wel dat een trein ieder half uur vertrekt en dat buiten de zomerperiode als het slechter weer is, vaker vertragingen zijn met de ferry.

  3. Wij zijn tot nu toe tot volle tevredenheid met de ferry gegaan. Vanaf het oosten van het land tot aan de noordkant van London is 8 uur reizen. Heerlijk om dan 2 uurtjes te relaxen en lekker te eten.
    Bij boeken aangegeven dat we een invalidenkaart hebben, en de service is dan extra goed. Als 1 van de eersten aan boord, parkeren naast een lift en als 1 van de eersten weer van boord. Niet dan lof op alle fronten!

  4. Wij zijn al een paar keer met de camper via duinkerken overgestoken en nemen een vroege boot.
    Voordeel van duinkerken is dat je daar kunt overnachten en altijd op tijd bent, ook prijs technisch is het een aanrader.
    Koffie en een broodje op de boot, prachtig uitzicht als je aankomt, wat wil je nog meer.
    Houd de vaart er in DFDS, je zult ons nog jaren als klant hebben.
    Groet,
    Ron Mekel
    Leiden

  5. Net als mijn vader kies ik voor het ruime sop. Dan mag er ook wat deining zijn dat hoort er gewoon bij. Wat betreft de ferry’s zijn prima, schoon en telkens weer opgeruimd. Personeel; behulpzaam en vriendelijk. De Ferry heeft de voorkeur bij ons.

  6. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de ferry. Van een kopje koffie aan boord kun je echter niet echt genieten. Tot 2 keer toe geprobeerd maar beide keren was de koffie niet te drinken. Dus volgende keer nemen lekker Hollands onze eigen koffie mee.

  7. Wij reizen 2a3 keer per jaar met of zonder caravan.
    Sinds een paar jaar reizen we tot volle tevredenheid
    met de ferry naar Dover.afhankelijk van de prijs
    Willen we dit jaar ook nog IJmuiden- new castle
    Proberen.

  8. Zoals ik de reviews lees is varen naar Engeland dus 100% leuker dan met de trein door de tunnel. De snelheidswinst wordt teniet gedaan doordat je in de auto moet blijven zitten en dat het dus saai is. Aan boord van het schip kun je lekker even je benen strekken en het schip verkennen. En je ziet de mooie witte stenen onderweg. Veel mooier dus dan in de trein met de auto.

  9. Een goed verhaal ben nog meer overtuigd dat varen de leukste optie is.Jaren geleden vertrokken we vanuit Hoek van Holland naar Harwich. Ondanks de langere overtochtsdurr was het altijd plezierig aan boord.
    Nu is de keuze niet moeilijk we rijden naar Calais en in no time zijn we in Dover England.Relaxed rijden we verder naar ons hotel, echt prima de luxe.

  10. Helaas kan ik de keuze niet maken; ferry of trein.
    Wij hebben een auto op LPG en zijn dus genoodzaakt de ferry te nemen. De tunnel weigert auto’s met LPG, zelfs als je een lege tank hebt en het systeem uitzet.
    Maar wat je zegt, het aanblik van de Cliff’s blijft geweldig. Ook na meerdere keren, het voelt als thuis komen op vakantie.

  11. Wij nemen de ferry naar Dover, geen twijfel mogelijk.
    Heerlijk om de White Cliffs te zien opdagen in de verte.
    Dat geeft een goed gevoel en wat betreft de boot, lekker genieten van zee en koffie met een broodje.

    Kruip jij maar onder de grond, ik moet er niet aan denken.

    • Dank Robbert voor je reactie. De White Cliffs vond ik ook echt prachtig. Varen geeft een heerlijk gevoel van vrijheid. Blijf dat dus vooral doen! 🙂
      Dat doe ik ook…

      Groet, Lenneke

    • Heerlijk met de ferry, ik ga volgende week weer.

      Naar Engeland..??? Natuurlijk met de ferry… het is toch een eiland..??

Geef een reactie